Haber

Otizmli çocuklar insansı robot ‘Pepper’ ile öğrenecek

Otizmli çocuklar insansı robot ‘Pepper’ ile öğrenecek

Otizmli çocuklara eğitim veren insansı robot ‘Pepper’ hizmete girdi

Sorulara cevap verebilen, duygularını anlayıp buna göre tepki verebilen robot Pepper büyük ilgi gördü.

ELAZIĞ – Fırat Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Zülfü Genç önderliğinde otizmli çocukların eğitimi ve duygularını tanıması amacıyla insansı robot ‘Biber’ geliştirildi. İnsanlarla bağlantı kurabilen, sorulara cevap verebilen, onların duygularını anlayıp buna göre tepki verebilen robot Pepper büyük ilgi gördü.

Fırat Üniversitesi Doç. Prof. Dr. ‘Robot Arkadaşımla Duyguları Tanıyorum, Legolarla Yapıyorum’ Projesi TÜBİTAK 4008 çerçevesinde Zülfü Genç tarafından hayata geçirildi. Genç’in öncülüğünde yürütülen proje, alanında uzman birçok akademisyen tarafından desteklendi. İstanbul Teknik, Yeditepe, Hacettepe ve Cumhuriyet üniversiteleri dahil olmak üzere alanları. Proje kapsamında insanlarla bağlantı kurabilen, sorularına cevap verebilen, duygularını anlayıp buna göre farklı tepkiler verebilen insansı robot ‘Pepper’ geliştirildi. Projede, duygularını anlama ve ifade etmede sorun yaşayan Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklara Pepper ile duygu eğitimi verilmesi planlanıyor. Doç. Toplumda otizmli çocukların sayısının giderek arttığını belirten Prof., buna önlem almak ve çocukların daha iyi öğrenmesini sağlamak amacıyla projeyi hayata geçirdiklerini belirtti. Genç, araştırmada otizmli çocukların öğretmenlerinin aksine robotlarla daha fazla sosyal iletişim kurduğunu söyledi. Otizmli çocukların en önemli sorunlarından birinin sosyal beceriler ve insanlarla bütünleşme olduğunu vurgulayan Genç, bu tür sorunları robotlar aracılığıyla çözme konusunda umut verici sonuçlar elde ettiklerini söyledi.

“Bu robot insanlarla iletişim kurabiliyor”

Doç. Prof., 2 yıldır insansı robotlar üzerine araştırmalar geliştirdiklerini belirtti. Zülfü Genç, “Özellikle otizmli çocukların eğitimiyle ilgili 2 projeyi hayata geçirdik. Bugün itibarıyla Robot Arkadaşımla Duyguları Tanıyorum, Legolarla Yapıyorum Projemizi hayata geçiriyoruz.” TÜBİTAK 4008 çerçevesinde engelli bireylere yönelik kapsayıcı toplum uygulamalarının hayata geçirilmesi. Teknolojik gelişmeler çok hızlı ilerliyor. Yapay zekanın hayatımıza girmesiyle birlikte cihazların da akıllı özellikler sergilediğini görüyoruz. Bu robot aynı zamanda insanlarla da iletişim kurabiliyor. insanların sorularına cevap verebiliyor. Duygularını anlayıp buna göre farklı tepkiler verebiliyor. Bu tamamen bizim programlama becerimizle alakalı. Robotu tüm sosyal alanlarda kullanabileceği şekilde hızlı bir şekilde programlayabiliyoruz. Yakın bir ilişkimiz var. Aynı zamanda sınıf ortamlarında da bu robotları görebilirsiniz, belki bir öğretmenin yerini alamayacaklar ama öğretmene destek olacaklar, birçok sektörde robotlar var. Buradaki amacımız eğitim alanında faydalanmak. Şu anda bu sonuçlar, robotların çocukların gelecekteki yaşamlarının önemli bir parçası olabileceğini düşündürmektedir. Toplumumuzda çok fazla yaşlı birey bulunmaktadır. Yaşlı bireyler genellikle yalnız yaşarlar. Onlara temel desteği sağlayacak, arkadaş gibi davranacak robotların yakın zamanda hayatımıza girebileceğini öngörüyoruz” dedi.

“Otizmli çocukların insansı robotlarla daha fazla sosyal iletişim kurduğunu gördük”

Projenin Türkiye’deki birçok üniversiteden önemli öğretim üyeleri tarafından desteklendiğini belirten Genç, “Bize İstanbul Teknik Üniversitesi, Yeditepe Üniversitesi ve Kocatepe Üniversitesi’nden yapay zeka ve otizm alanında uzman profesörler eşlik ediyor. Üniversitemiz Bu anlamda değerli çalışmalar yürütüyoruz. İnsansı robotlarla ilgili değerli yatırımlar yapıyoruz. Toplumumuzda otizmli çocukların sayısı artıyor. Buna karşı önlem almak ve çocukların daha iyi öğrenmesini sağlamak için çözümler arıyoruz. Araştırmamızda, Otizmli çocukların insansı robotlarla yapılan çalışmalara ilgi duyduğunu ve öğretmenlerden farklı olarak robotlarla daha fazla sosyal bağlantı kurduklarını gördük.Bu iki paralel projede “Bu çerçevede onların matematik becerilerinde bir gelişme gördük. Aynı zamanda bu çocukların en önemli konuları sosyal beceriler ve insanlarla bütünleşmedir. Bu tür sorunların robotlar aracılığıyla çözülmesi konusunda çok umut verici sonuçlar elde ettik. Bunu daha geniş bir toplumsal faydaya dönüştürmek için çalışmalarımızı sürdürmek istiyoruz” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu